Detta är en ofärdig sida. Arbete pågår. Ha tålamod!
Bl.a. behöver jag fylla på med historisk information och kolla vissa faktauppgifter.
Älmhult, järnvägen och torget
Stationssamhället Älmhult föddes när Södra stambanan drogs genom bygden och en station placerades strax norr om gården Elmhult som då bestod av några brukningsenheter och ett gästgiveri.
Reguljär persontrafik inleddes 1862. Samma år upprättades en plan för stationssamhället av O F Zander. Älmhultsplanen baserades på den idealplan för nya stationssamhällen som ritats av SJ:s chefsarkitekt A W Edelsvärd några år tidigare.
Bild 1 Karta över torget som det ser ut idag
Riksintresse
Idealplanen utgjordes av ett strikt rutnät där breda, trädplanterade avenyer anlades för att minska brandfaran. Själva stationshuset gavs stor betydelse. Det placerades i samhällets centrum, med ett grönt centralstråk framför. Enligt Länsstyrelsen i Kronobergs län utgör Älmhult troligen det tydligaste och mest välbevarade exemplet på Edelsvärds plan. Centrala Älmhult är därför utpekat som riksintresse för kulturminnesvården.
Här finns Länsstyrelsens text från 2012 om riksintresset.
Storlek, karaktär och lite historik
Edelsvärds centralstråk utgörs i Älmhult av själva Stortorget. Som stadsrum är det nästan 200 meter långt, från stationens fasad i väster till kommunhusets fasad i öster, och ca 80 meter brett, mellan husfasaderna längs Norra respektive Södra Torggatan.
Bild 3 visar torget som det såg ut på 1930-talet, med tre tydliga delar. I mitten ligger den hårdgjorda delen, det egentliga torget om man så vill, en kvadratisk yta. Den östra delen utgörs av en parkyta med två diagonala gångstråk. Den västra delen består både av en parkeringsyta – närmst stationsbyggnaden (utanför bild) – och en parkyta.
Flera förändringar av torget har gjorts under årens lopp. Bl.a. har den hårdgjorda ytan flyttats österut och blivit rund. Lekplats, torgbyggnader, torgscen samt gott om sittmöjligheter har tillkommit. Och konstnärlig utsmyckning, se nedan.
Delar av torget har fortfarande parkkaraktär. Öppet grönt med få träd närmast stationen. Lummigt grönt med en flera träd närmst kommunhuset.
Biltrafik
Kring och tvärs över torget finns flera gator med biltrafik. Endast en tidigare trafikerad gata är numera helt avstängd för trafik och ingår i själva torgytan, dvs den gata som åtskilde det egentliga torget från den östra parkdelen, se bild 5.

Bild 5. Vy mot norr över torgets centrala del. Den tidigare Hantverksgatan har blivit gångstråk tvärs över torget.
Konst på torget
Närmst stationshuset står Valvbron av Takashi Naraha (länk till Wikipedias text om konstnären). Jag har ännu inte lyckats få fram när verket avtäcktes – 1980-tal?
Mitt på torget – se bilderna 3 och 4 – står ett konstverk i aluminium för att markera den ursprungliga torgbrunnens plats. Verket invigdes 1988. Konstnär Torgny Larsson.
Botanikern Carl von Linné föddes och växte upp i Råshult nära Älmhult. Carl Eldh fick uppdraget att göra ett monument över honom. Verket placerades på torgets östra del 1946.

BIld 7. Tyvärr var alla vårblommorna kring LInné överblommade när jag tog bilden 25-05-16. Med ett enda undantag, en röd tulpan
Torghandel och marknader
Det är torgdagar i Älmhult tisdagar och lördagar. Som på de flesta torg runt om i landet är torghandeln ganska blygsam. Men när jag åkte upp till Älmhult näst sista lördagen i maj 2025 för att kolla sakernas tillstånd, pågick en stor marknad, med många säljare och bl.a. modevisning.
Föregående Månadens torg, Stora Torget i Uppsala
Nästa Månadens torg