Som tonåring skrev jag ett och annat musikstycke vid pianot. På väg in i pensionsåldern lärde jag mig skapa musik med dataprogrammet Cubase som hjälpmedel.
På denna sida har jag samlat några av mina stycken. Om du vill lyssna på något av dem, använd hörlurar eller en bra högtalare. Telefonens eller datorns egen högtalare brukar vara för skruttiga för denna typ av musik.
Musik för flöjt och klarinett
Anna Tengstrand och Eric Ortiz spelar Gånglåt från Limhamnsfältet vid en konsert jag arrangerade i Victoriateatern hösten 2020.
Eftersom denna hemsida inte sväljer stora filer har jag fått dela upp stycket i två delar.
Jag blev nog lite nöjd med denna min gånglåt. Påhejad av flöjtisten och klarinettisten, skrev jag ett stycke till, våren 2021. Digitalt genererad.
Pianomusik
Clues, ett solostycke för piano. Ursprungligen från 2005. Bearbetat något sedan dess. Digitalt genererad.
Lite musik för piano och stråkkvartett. Påbörjad ca 2008. Fick sin nuvarande form 2019. Digitalt genererad.
Samma stycke – bara avslutningen – som det framfördes på konserten 2020-09-20. Morten Heide piano, Stefan Pöntinen och Nils Erik Bergh violin, Malin Wikblad viola, Karin Sandén Bergh cello.
I en nationalromantisk längtan av Peterson-Berger-typ skrev jag år 2004 detta stycke: Uttåg ur vinterstaden. Morten Heide framförde det på Victoria-konserten. Här kommer – av utrymmesskäl – bara första minuten. Sedan en digitalt genererad version av hela stycket.
Novgorod. Detta lilla stycke, här för piano, skrev jag 2005. Det skulle kunna bli en bra visa, med rätt text. Försök gärna.
Stråkkvartett
På Victoriakonserten framfördes bl.a. Penta för stråkkvartett. Stycket går i femtakt och försöker hålla sig till den pentatoniska skalan. Det är tillägnat katten Penta, som jag levde ihop med ett antal år.
Först kommer en digital version, sedan en halv minut från framförandet på Victoria. Musiker: Stefan Pöntinen och Nils Erik Bergh violin, Malin Wikblad viola, Karin Sandén Bergh cello.
Kvartssamtal – en stråkkvartett som jag skrev 2005. Digitalt genererad.
Noter via min Google Drive
Två celli och en barytonsax
Även om både cello och barytonsax håller till i det låga registret, eller kanske just därför, fick jag 2018 lust att komponera några satser för denna besättning.
Sats 1, digitalt genererad
Sats 2, digitalt genererad.
Första tredjedelen av sats 2 från konserten på Victoria 2020-09-20. Framförd av Karin Sandén Bergh (cello), Marit Sjödin (cello) och Peter Wilgotsson (barytonsax).
Detta är en länk till konsertframförandet av hela sats 2 – via min Google Drive.
Sats 3, digitalt genererad
Eget musicerande
När det öppnades en kommunal musikskola i Hässleholm, 1953?, hakade jag på och började lära mig musikens grunder på blockflöjt. Sedan blev det klarinett och så småningom saxofon.
Jag spelar f.n. i tre ensembler, altsax mest, men också barytonsax och då och då klarinett. Bäst trivs jag med min baryton, gärna i ett lågmält sammanhang. Så här kan det låta när jag, ovanpå en digital basstämma, spelar Bei Mir Bist Du Schön flerstämmigt med mig själv.
En av de tre ensemblerna jag spelar i är Wine & Roses. Tanken var att den skulle medverka på konserten på Victoriateatern 2020. Men p.g.a. av coronarestriktioner fick vi begränsa publik + musiker till 50 personer och därmed låta W&R stå över. Året till ära (2020 var det 250 år sedan Beethoven föddes) komponerade jag ett litet stycke för Wine & Roses i vilket jag integrerade Für Elise. Det fick det lite vitsiga namnet ”Till Elisabet Hovén”. Morten Heide skulle avlöst vår egen pianist en bit in i stycket.
Här kommer en digital version. OBS. Vissa instrumentgrupper och ensembler, bl.a. denna, passar inte att ge ljud åt digitalt. Men man kan ana hur det skulle låta.
Diverse musikstycken
Hösten 2003 var det fortfarande riktigt kul att botanisera i ljudbanken. Det här stycket kallade jag för Kuran, efter Kurhotellet i Tyringe, och tänkte mig det spelat av någon sorts brunnsorkester. Digitalt genererat.
Paradisäpplet kommer här i två versioner. Den första rent orkestral (digitalt genererad) Vers och refräng går i fyr- och tre-takt. Sen finns ett mellanspel i fem-takt.
Den andra version hörs med en text som jag själv skrivit. Sång och trummor är ”på riktigt”. Victoria Johanssson sång, Ludvig Engelbert trummor. Produktion Sunnanå studio. I denna version fanns det inte plats för mellanspelet i femtakt.
Tre visor. Ljudfilen (digitalt genererad) består av två delar. Det gratisprogram jag använder för att omvandla WAV-filer till mp3-filer klarade inte av hela stycket på en gång.
Jag har knutit samman tre egenkomponerade visor. Som inledning, sammanbindande länk samt avslutning, använder jag en slinga som först skapades som bakgrund till den tredje visans andra och sista del (=8 takter).