När jag skrev och illustrerade följande text för några år sedan, tänkte jag mig den som inledningen till en längre uppsats om konst på torg. Men sedan har jag inte kommit längre med texten, och lyfter nu in den som ett inlägg på bloggen istället.
Lätthet/tyngd, lekfullhet/allvar, tillfälligt/bestående är några av de dimensioner som vi kan uppleva i den offentliga konsten. En perfekt illustration av dessa tre motsatspar är ryttarstatyn på Stortorget i Malmö som den såg ut veckan före finalen i Eurovision Song Contest Malmö i maj 2013.
Karl X Gustavs staty är skulpterad av John Börjeson. Den restes inför Slöjd- och Industriutställningen i Malmö 1896.
Fjärilen, som designades av två grafiska byråer, var Malmötävlingens logga. Den användes flitigt i bl.a. TV-sändningen, men också i andra miljöer som synes.
Det äldsta monument – konstverk – på ett svenskt torg som jag hittills stött på är ryttarstatyn av Gustav II Adolf på Gustaf Adolfs torg i Stockholm. Läs mer på Wikipedia. Konstnär var av den franske bildhuggaren P H L’Archevêque. Statyn invigdes 1796. Den är alltså hundra år äldre än Malmöstatyn över Karl X Gustav.